زاماک فلزی پنجره کشویی دلتا

زاماک، اصطلاحی است که در صنعت درب و پنجره به کار می رود بعضی از مونتاژ کنندگان درب و پنجره با ورود به بازار، به بعضی از کالاها با خطا در اسم گذاری روبه رو می شدند. زاماک هم در شرف چنین خطایی قرار گرفته. می دانیم که در گذشته های نه چندان دور نخستین تولیداتی که وارد بازار مصرف می شدند به اشتباه نام برند یا کارخانه تولیدی خودشان را می گرفتند. در این مقاله قصد داریم به بررسی زاماک فلزی پنجره و کاربرد های آن در صنعت بپردازیم.

زاماک فلزی پنجره کشویی دلتا

زاماک فلزی پنجره

زاماک فلزی پنجره زاماک، یکی از اجزای درب و پنجره دوجداره است که نقش کلیدی را در ساخت آن ایفا می کند. زاماک نام برند یا نام کارخانه خاصی نمی باشد، بلکه زاماک نام جنس این قطعات است که رفته رفته و با گذر زمان در حال تبدیل شدن به یک غلط عام می باشد. در واقع زاماک یک نوع آلیاژ می باشد که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت، از جنس آن ساخته شده اند.

زاماک، نام نوعی آلیاژ است که بر پایه عنصر روی می باشد که معمولا در قطعات تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد. عناصر اصلی که آلیاژ زاماک را تشکیل می دهند عبارتند از روی، آلومینیوم، مس، منیزیم،آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کرم و منگنز هم به مقادیر اندکی در آن به کار می‏ روند. ولی پایه اصلی و اساس این آلیاژ روی می باشد. براي تولید آلياژ ابتدا آلومينيوم را ذوب می کنند سپس تكه هاي مس خالص را در داخل مذاب انداخته و درجه حرارت را بیشتر می کنند تا اينكه مس در داخل الومينيوم حل گردد و بقیه موارد اعمال می شود.

بنابراین عناصر آلیاژ زاماک عبارتند از:

1 ) قلع

2 ) آهن

3 ) مس

4 ) کرم

5 ) نیکل

6 ) روی

7 ) منگنز

8 ) منیزیم

9 ) کادمیم

زاماک، در پنجره دوجداره به عنوان قطعه ای است که برای قفل شدن و کیپ شدن لنگه های بازشو به فریم یا چارچوب های دیگر استفاده می گردد. در زمان حرکت دستگیره، قطعه های استوانه ای روی اسپانیولت حرکت می کنند و در زمان بسته شدن زاماک قرار می گیرند و یا در زمان باز شدن از آن خارج می شود. زاماک در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می شود و جزء قطعات تعویضی پنجره محسوب می گردد. به خاطر تحت فشار بودن این قطعه جنس، وزن و نوع آلیاژ آن در کیفیت ساخت و عایق بندی درب ها و پنجره های upvc اهمیت به سزایی دارد. زاماک در حالت دیداری و ظاهری یک بخش ناچیز در درب ها و پنجره ها به حساب می آید ولی در بعد فنی یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های یراق آلات نصب شده در پنجره های دوجداره upvc و آلومینیوم می باشد.

زاماک فلزی کشویی

زاماک فلزی کشویی از زاماک در چه مواردی استفاده می شود؟

همان طور که گفته شد، آلیاژ زاماک بیشتر در قطعاتی استفاده می شود که تحت فشار قرارند. قطعاتی مثل اجزای درب و پنجره ها و یا دستگیره های اتومبیل ها. برای درک بهتر عملکرد این آلیاژ، قطعه «اسپانیولیت» را در نظر بگیرید، اسپانیولت نوعی یراق است که معمولا در پنجره های دوجداره با چند زبانه با ابعاد کوچک در امتداد طولی پروفیل ها لنگه درب یا پنجره را به چهارچوب ها قفل می کند و با درگیر شدن به زاماک لنگه های درب یا پنجره به صورت ، قوی و محکم به چارچوب می چسبد. اسپانیولت در اندازه های متفاوتی برای درب ها یا پنجره های دوجداره در دسترس می باشد و به وسیله دستگیره های معمولی و یا قفل های درب ها عمل می نماید.

ابزار و یراق اسپانیولت ها در تولیدات انواع پنجره های دوجداره و آلومینیومی کاربرد دارند. زاماک در رگلاژ درب ها و پنجره های آلومینیومی دو جداره هم نقش مهمی دارند. قطعات ساخته شده زاماک باید به درستی تنظیم شوند تا رگلاژ پنجره های دوجداره و درب ها با مشکل مواجه نشوند.

علاوه بر این، زاماک موجود در درب و پنجره دوجداره قابلیت تعمیر و تعویض دارند و محدودیتی در این باره وجود ندارند. به علاوه نوع کاربرد ها، به خاطر ظاهر و شکل زیبایی که این آلیاژ دارد، از آن در تولید قطعات تزئینی مثل اسباب بازی ها و زیورآلات و بدلیجات هم استفاده می شود. همچنین این آلیاژها در صنایع مکانیکی و الکتریکی و اتومبیل سازی به عنوان پوشش های مقاوم به خوردگی گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد.

زاماک فلزی دلتا

زاماک فلزی دلتا در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که چند نوع زاماک وجود دارد:

الف )زاماک با جنس فولادی آکس 13

ب ) زاماک با طرح فولادی کشویی

ج ) زاماک نمونه آکس 9

د ) زاماک با جنسیت آکس 13

خواص استفاده از زاماک فلزی دلتا:

اگر پنجره منزل شما به خوبی بسته نمی شود، برای حل این مشکل باید از زاماک فلزی استفاده کنید به دلیل اینکه یکی از خواص و کاراییهای این محصول کمک به بهتر بسته شدن پنجره دو جداره و فشرده شدن آنها روی هم می باشد. وجود این محصول در پنجره نقش کلیدی و مهمی دارد چرا که اگر لابه لای پنجره باز بماند باعث ورود گرد و غبار به داخل محیط خانه می شود. در نگاه اول شاید زاماک به چشم شما وسیله ای ناچیز به نظر برسد، اما وقتی به خواص آن نگاه می کنید به این موضوع پی می برید که نقش آن بسیار مهم می باشد و کاربردهای گوناگونی دارد. وجود زاماک در درب و پنجره بسیار اساسی می باشد و اگر کمی خراب شود یا آسیبی ببیند باید به سرعت اقدام به تعویض آن نمود، به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام تعویض باید از آچارهای مخصوص برای انجام این کار استفاده کنید، همچنین می توانید این کار را به فردی که در این زمینه تخصص دارد بسپارید.

کاربرد های دیگر زاماک فلزی دلتا:

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد یکی از مصارف زاماک فلزی استفاده از آن برای درب و پنجره دو جداره بود از جمله کاربرد دیگر این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ ) زاماک در صنایع اتومبیل سازی، مکانیکیها و الکتریکیها نیز به کار می رود که به صورت پوششی مقاوم در برابر خوردگی عمل می کند.

۲ ) این آلیاژ در ساخت قطعه های تزئینی مثل: بدلیجات و زیورآلات نیز استفاده می شود به دلیل اینکه ظاهر بسیار زیبایی دارد.

۳ ) یکی دیگر از کاربردهای این محصول ساخت انواع اسباب بازی می باشد.

4 ) علاوه بر این نوع کاربردها، به دلیل ظاهر زیبایی که این آلیاژ دارد، از آن در ساخت قطعات تزئینی مانند اسباب بازی ها و برخی زیورآلات و بدلیجات نیز استفاده می شود. همچنین این آلیاژ در صنایع مکانیکی و الکتریکی و اتومبیل سازی به عنوان پوشش های مقاوم به خوردگی (گالوانیزه) مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید و فروش زاماک فلزی

خرید و فروش زاماک فلزی

زاماک های فلزی در بازار بسیار پرطرفدار می باشند و زاماک هایی که از جنس آلیاژ باکیفیتی ساخته شده باشند از قیمت های گران تری برخوردار هستند. زاماک های آلیاژی مورد استفاده در قسمت های مختلف پنجره های دوجداره نقش مهمی در میان اجزای درب ها و پنجره ها دارند. زاماک جنس این قطعات است که به مرور در حال تبدیل شدن به یک اشتباه عام است. زاماک نوعی آلیاژ است که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت پنجره از این جنس ساخته شده است.

از آلیاژ زاماک برای کارهایی بیش از استفاده در درب و پنجره سازی استفاده می کنند و این باعث می شود که قیمت این آلیاژ بالا برود. این آلیاژ ها در آبکاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از دلایل استفاده از آبکاری زاماک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 ) زیباکاری: یکی از کاربردهای اساسی آبکاری در زیبا سازی سطح فلزات می باشد. به علت نرم بودن فلزات گران بهایی مانند طلا از آن نمی توان در بخش های مقاومتی سازه ها استفاده کرد برای لوکس سازی و زیبا کاری از آبکاری طلا بر این قسمت ها استفاده می کنند. همچنین در ساخت و تزیین ساعت به وفور از این فرایند برای زیبا سازی استفاده می شود. از نمونه زیباسازی توسط آبکاری، به آبکاری در طراحی بدنه خودروها می توان اشاره کرد. اگرچه استفاده از کروم در بدنه ماشین به علت استفاده از خواص ضد سایشی این ماده می باشد ولی امروزه پوشش کروم از جاذبه دیداری بین طرفداران خودرو برخوردار است و از این رو درخواست مشتریان برای این پوشش بر روی خودرو خود به جهت زیبایی می باشد. از جمله اقداماتی دیگر که در صنعت خودرو برای طراحی ماشین های لوکس و سفارشی می شود، آبکاری بدنه ماشین با طلا است.

2 ) جلوگیری از خوردگی های مواد در اثر عوامل شیمیایی: یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آبکاری جلوگیری از خوردگی شیمیایی مواد است. از این رو به دو صورت این کار انجام می شود. یکی به این صورت که فلز مادر توسط فلزی که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد پوشش داده می شود و در روش دیگر فلز مادر با فلزی که خاصیت خوردگی بیشتری نسبت به فلز مادر دارد پوشش داده می شود.

3 ) در افزایش مقاومت سطحی مواد مختلف از آن ها استفاده می کنند:فلزاتی که از مقاومت سطحی کمی برخوردارند چه از جهت ضربه و چه از باب مقاومت سایشی با روکشی از فلز مقاوم محافظت می شوند که از مثال کروم در حفاظت سایشی در روکش بدنه ماشین می توان نام برد. در مثالی دیگر از آنالیز سخت به روی سازه های سبک آلومینیومی در ساخت صنایع هواپیمایی و موشکی می توان نام برد تا مقاومت سطح این ماده را افزایش دهد.

4 ) افزایش رسانایی الکتریکی: امروزه جهان تکنولوژی و سرعت پردازش اطلاعات افزایش یافته که در طراحی قطعات الکتریکی نمی توان حتی از مس که رسانایی بالایی دارد، استفاده کرد. در واقع برای بهبود پردازش سیستم و کاهش حرارت های مقاومتی در پردازنده ها باید از موادی با رسانایی بالاتر و مقاومت کمتری استفاده کرد از این رو در این صنعت امروزه از آبکاری طلا، نقره و پلاتین بر روی قطعات فولادی برای افزایش رسانایی الکتریکی استفاده می کنند.

5 ) افزایش مقاومت حرارتی: در آبکاری فقط از مواد فلزی استفاده نمی شود. امروزه کار کردن در محیط هایی که درجه حرارت بالایی دارند باعث شده که استفاده از فلزات برای ساخت ابزار آلات عملا غیر ممکن شود. از این رو مقاومت بالای سرامیک در برابر گرما باعث شده که این دیده به ذهن گام بگذارد که از پوشش سرامیک بر روی ابزار آلات و قطعات فلزی استفاده کنیم. از این رو آبکاری سرامیک بر روی فلزات بسیار حائز اهمیت شده است.

قیمت زاماک فلزی

قیمت زاماک فلزی زاماک، دارای فرآیندی هزینه بر و طولانی ای می باشد و در آن از مواد اولیه و فلزهای گران قیمتی استفاده می شود. اگر به فرآیند تولید زاماک نگاه کنیم به این نکته پی خواهیم برد که زاماک، نسبت به موادی که در آن به کار رفته است خیلی گران نیست. قیمت شمش ها و دیگر قطعات زاماک، بر اساس ، قیمت های بازار و نوسانات داخلی دلار متغیر می باشد. به همین خاطر، لازم است قیمت این محصولات را از طریق راه های ارتباطی و تماس با شماره تماس های موجود در سایت های شرکت های مورد نظر به دست آورید.

برای تولید آلیاژ زاماک، در اول باید مذاب آلومینیوم را تهیه کنند و بعد تکه های مس خالص را در درون مذاب می اندازند. باید به این نکته توجه داشت که درجه حرارت تا حدی بالا رود که همه مس در درون آلومینیوم حل شود. پس از اینکه آمیژان آماده شد، آن را در درون شمش می ریزند. این آمیژان ترد و شکننده است.

بعد از این که شمش ها تماما منجمد شدند، در ظرف دیگری روی را ذوب می کنند. و بعد شمش آمیژان را که از قبل منجمد شده بود، درون بوته مذاب روی می ریزیم. لازم است شمش به پایین برود و کاملا در داخل آن ماده مذاب حل شود. پس از اینکه مذاب آلیاژ آماده شود، آن را ریخته گری می کنند.

به این موضوع باید توجه داشت که آلیاژ زاماک دامنه انجماد خیلی کوتاهی دارد،

تمایل بالایی به انجماد پوسته ای دارد. پس این موضوع سبب می شود که ریخته گری فشاری و دایکست برای ساخت این آلیاژ طرفدار بیشتری داشته باشند.

تغذیه گذاشتن و تعیین سمت و سوی انجماد برای تولید زاماک معمولا به آسانی تعیین می شود. وزن مخصوص این آلیاژ بالا می باشد. پس لازم است در سیستم های فشاری وزنه گذاری فراموش نگردد. آلیاژ زاماک با توجه به نقطه ذوب پایین، سیالیت مناسبی دارد و انقباض آن از نوع متمرکز، یک آلیاژ مناسب برای ریخته گری می باشد.

زاماک ها دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را به قطعه ای ارزشمند و سخت بدل می کند این ویژگی ها عبارتند از:

1 ) دارای کیفیت عالی و مطلوب می باشند.

2 ) زاماک ها قابل تعویض و تعمیر می باشند.

3 ) زاماک ها نقش کلیدی در نصب در و پنجره دوجداره دارند.

4 ) زاماک ها، نقش موثر در رگلاژ در و پنجره دارند.