سنگ نمای ساختمان اصفهانی که موب مرگ آبزیان در دریای سیاه شد

تخته سنگ یک سنگ نمای ساختمان اصفهان دگرگونی است که در اثر دگرگونی شیل در شرایط کم فشار و گرما به وجود می آید. سخت و شکننده است. تخته سنگ از بافت برگ و به طور کلی سیاه رنگ تشکیل شده است.

می توان آن را در امتداد صفحات برگ طبیعی خود به صفحات نازک تقسیم کرد. استحکام خرد شدن اسلیت ها از 75 تا 210 مگاپاسکال با وزن مخصوص 2.89 متغیر است.

تخته سنگ برای کفپوش ها، کارهای سقف، پارتیشن ها، دوره های ضد رطوبت و غیره استفاده می شود. کوارتزیت نیز به دسته دگرگونی تعلق دارد که از دگرگونی ماسه سنگ تحت فشار و دمای بالا تشکیل می شود.

دارای ساختار کریستالی با بافت دانه ای است. کوارتزیت سخت و شکننده است. به راحتی قابل اجرا نیست. مقاومت فشاری آن در حدود 115 مگاپاسکال است.

کوارتزیت به عنوان سنگدانه راه، سنگدانه بتن و غیره استفاده می شود و همچنین برای ساخت دیوارهای حائل، سنگ تراشی، سنگ تراشی و غیره استفاده می شود.

بازالت و تله نیز سنگهای آذرین هستند. به این سنگ ها سنگ های سبز یا سنگ های سفید یا بازالت آبی نیز می گویند. آنها سخت و سرسخت هستند.

کار با این نوع سنگ ها سخت است. وزن مخصوص بازالت و تله از 2.6 تا 3.0 متغیر است. آنها دارای مقاومت فشاری بالای 150 تا 190 مگاپاسکال هستند. از بازالت و تله به عنوان بالاست راه آهن، سنگدانه در بتن، مصالح روسازی و … استفاده می شود.

سینیت نیز سنگی آذرین است که مانند گرانیت سخت و بادوام است. ساختار سینیت درشت دانه است و قدرت خردایش آن از 90 تا 150 مگاپاسکال متغیر است.

در رنگ های مختلف موجود است اما معمولاً رنگ آنها روشن است. سینیت خرد شده معمولاً به عنوان سنگدانه در روسازی و ساخت بتن استفاده می شود.